כתבתה של סמדר שיר

הסטנדאפיסטית הבדואית הראשונה

 

מתוך ידיעות אחרונות 18/02/2007

היא עולה על הבמה בבגדים רקומים-מסורתיים ומשתחררת מכל העכבות: בין ריקודי בטן לסלסולי קו-לו-לו מרעיפה פאטמה על הקהל צרורות של בדיחות, חיקויים, סיפורי אהבהבים ולא משאירה אף מגזר חף מנחת לשונה הצולפת. ויש גם סוד קטן שנחשף ממש-ממש בסוף ההופעה.

 

אירועי יום המשפחה ויום האישה הקרבים ובאים, זימנו אל שעות הפנאי שלי, הדחוסות ממילא, את המופע של פאטמה, הסטנדאפיסטית הבדואית הראשונה, שבמשך שעה וחצי משכיבה את הקהל ב"זיבורי נשים", "זיבורי זוגיות", ו"זיבורים מהכבר", יענו כפר. בין עקיצות לנעיצות היא גם מספרת על עצמה: בת 43, שבגיל 12 התחתנה, בגיל 13 כבר הביאה את אחמד ואחריו נולדו לה עוד שישה עשר ילדים, חמדילילה. כל החמולה מתגוררת בכפר באלד יוסוף ("סוף העולם ימינה, מי שיתעה בדרך ויפנה שמאלה יגיע לפאזה עזה") שהוא כמו "קיבוס, רק ארבעים משפחות, כל אחד מכיר את השנייה". הנה הבוקר פגשה אותי השכנה ושאלה אם אני חולה. שאלתי למה היא שואלת והיא אמרה שבאמצע הלילה ראתה את הרופא יוצא מהבחון (פחון) שלי. אז אמרתי לה: "אז מה? אתמול ראיתי שני קצינים יוצאים מהבחון שלך, אז שאלתי אותך אם פרצה מלחמה?"

 

בכניסה לאולם, פאטמה מוזגת קפה שחור ומקבלת את פני הנכנסים במבול שאלות: "מה סלומך? מה את עושה? גננת בטרון-טרון-חובה?" אחר כך מושיבה את הגלבייה השחורה שלה על השרפרף, נוטלת דרבוקה ומתחילה לתופף ולסלסל. דקה אחרי שהקהל מתחיל להתלהב ולהשתלהב היא מכריזה "מיסינו" (מיצינו) ופונה לכל אחד מהנוכחים בשם הפרטי. כל הנוכחים באלם – והיא יורה. "יש כאן בנויים? בנויות?" אחרי שאיתרה את הרווקה הבנויה, בלונדינית עם עבר שחור, מרביצה בה את החוכמה של סבתה: "אם הוא עשיר וצולע, לא רואים שהוא צולע. אבל אם אין לו כסף-תיכף רואים שהוא צולע, אפילו אם הוא לא צולע". הרווקה נקרעת. "תפנימי, תפנימי" היא מורה לה ופוקדת על הגברים לסובב את הראש כדי שהיא תוכל להחליף, בשיא הצניעות, את הרעלה השחורה במטפחת לבנה.

 

בין ריקוד בטן לקו-לו-לו היא משווה בין פתגמים בערבית ובעברית. לדוגמה "אצלנו אומרים, הלשון כמו כלב. תקשור אותו – ישמור עליך, תיתן לו חופש – יעשה לך צרות".

 

אצלכם אומרים "החיים והמוות ביד הלשון". ושני הפתגמים האלה ברחו מהשכל של רמון בגלל שסבתא שלי היתה אומרת: "מי שהטיפשות נדבקת לו בגיל שבע, יוצא איתה לפנסיה".

 

ערב של צחוק והילולה. בסוף המופע היא מעודדת את הקהל להציג לה שאלות והן רבות מאוד, החל מאיפה למדת את העברית הקולחת ועד איך את מסתדרת עם העובדה שלבעלך יש עוד שלוש נשים. על כך אומרת פאטמה שזה ממש נפלא. בין ארבע הנשים יש חלוקת עבודה. הכי צעירה הולכת עם העדר, זו שלפניה רוקמת וסורגת, הכי מבוגרת מבשלת במטבח "ורק אני נוסעת, מדברת שטויות, לוקחת לכם את הכסף והולכת הביתה".

 

רגע לפני שהיא הולכת הביתה היא חושפת סוד. ולא, לא, לא נגלה, למען האמת, גם היא לא מגלה אותו בכל המופעים ואם היא עצמה לא שולפת את המרצע מהשק – לא תמיד הוא מתגלה לצופים. רוצים להזמין את פאטמה? אשת הקשר שלה עם החברה הישראלית היא המפיקה גילה צימרמן.

הצטרפו למועדון חברים
050-5849425